Wiadomości Handlowe Sierpień 2020
search
  • Wiadomości Handlowe Sierpień 2020

Wiadomości Handlowe Sierpień 2020

19,99 zł
Brutto
Ilość

  Polityka bezpieczeństwa

(edytuj w module Customer Reassurance)

  Zasady dostawy

(edytuj w module Customer Reassurance)

  Zasady zwrotu

(edytuj w module Customer Reassurance)

GRADOWE CHMURY NAD ŚWIĄTYNIAMI WIELKIEGO HANDLU

Galerie handlowe stały się swego rodzaju atrapami handlu, smętnymi przestrzeniami ze snującymi się po nich, nieufnymi ludźmi w maskach. Czy jeszcze kiedyś znów będą miejscem radosnych spotkań, świątyniami handlu, usług, gastronomii i rozrywki? „Tego jeszcze nie było. Pierwsze w Polsce centrum handlowe bankrutuje” – krzyczy tytuł artykułu w jednym z tabloidów. Chodzi o łódzką Galerię Sukcesja (128 tys. mkw.), która została zamknięta po zaledwie pięciu latach od debiutu, a wraz z nią 160 sklepów i punktów usługowych oraz 9 -salowe kino. Tymczasem Sukcesja wcale nie była pierwszym centrum handlowym, które nie dało rady. Szlak przetarły chociażby CH Sosnowiec czy stołeczne CH Modo i Fort Wola. Praprzyczyny biznesowej klęski każdego z wymienionych projektów były różne: CH Sosnowiec – wiek i brak inwestycji modernizacyjnych, Fort Wola – chybiona lokalizacja obok cmentarza i nieużytków, Modo – nietrafiony mix najemców bez sklepu spożywczego jako kotwicy. Z kolei Sukcesja od początku miała kłopoty – niedoróbki budowlane, duża rotacja najemców, potężny kredyt do spłacenia. Gwoździem do trumny okazał się jednak koronawirus i wiele wskazuje na to, że lada moment ruszy upadłościowe domino wywołane właśnie skutkami pandemii. Pojawiają się nawet głosy, że nadchodzi zmierzch ery centrów handlowych.

Koniec pewnej epoki?

Zasoby powierzchni handlowej w Polsce przekraczają 15 mln mkw. W 2019 roku oddano do użytku galerie i centra handlowe o łącznej powierzchni 406 tys. mkw., około 500 tys. mkw. jest obecnie w budowie, z czego aż 85% ma się otworzyć do końca roku… Rynek jest już mocno nasycony i wcale nie dotyczy to jedynie dużych aglomeracji. Lockdown spadł na branżę jak grom z jasnego nieba. Centra handlowe zostały niemal całkowicie wyłączone na półtora miesiąca (od połowy marca do początku maja br.), działały jedynie nieliczne obiekty, np. sklepy spożywcze, pralnie czy apteki. Ruch w świątyniach wielkiego handlu w zasadzie zamarł. Straty spowodowane pandemią są ogromne. Trudno będzie je odrobić.

Smutny obrazek

Liczba osób odwiedzających galerie spadła w lipcu o 30%, w porównaniu z 2019 rokiem. Trudno w takiej sytuacji mówić o stabilizacji. Najemcy zostali postawieni pod ścianą. Zorganizowali się i postawili zarządcom galerii twarde warunki. Części udało się wynegocjować obniżkę czynszu, inni zwinęli interes lub zmienili strategię, stawiając na wolnostojące lokale. A przecież galerie też mają swoje zobowiązania. Przy powrocie 70% czy nawet 80% klientów sprzed lockdownu i takiej samej wartości obrotów, pieniędzy i tak nie wystarczy na marketing, inwestycje i raty kredytów, a banki nie będą przecież chciały odraczać spłaty kapitału w nieskończoność.

Dzisiaj galerie handlowe to smętne przestrzenie ze snującymi się po nich ludźmi w maseczkach. Niemal wszyscy są przestraszeni. Co chwilę słychać komunikaty dotyczące stanu zagrożenia, wzywające do zachowania odstępu, dezynfekcji rąk, noszenia maseczek i jednorazowych rękawiczek. Nikt rozsądny nie powie, że są to – jak kiedyś – miejsca radosnych spotkań, często z rodziną czy znajomymi.

Dlaczego nie wszyscy klienci wrócili?

Wygląda na to, że część konsumentów w czasie pandemii zmieniła przyzwyczajenia, boi się zachorować i do centrów handlowych albo nie zagląda wcale, albo zagląda rzadziej. Jeszcze kilka miesięcy temu spora część z nas nie wyobrażała sobie kupowania w internecie np. butów czy odzieży, o żywności nie wspominając. Woleliśmy pójść do stacjonarnego sklepu, żeby sprawdzić towar na żywo, dotknąć go, przymierzyć. Ale w pewnym momencie stało się to niemożliwe. Odpadł wielki atut galerii handlowych, a pojawiło się zagrożenie związane z koronawirusem. Dla części konsumentów wybór stał się oczywisty – internet.

Tymczasem statystyki zakażeń Covid -19 są coraz wyższe (w dniu, w którym piszę ten artykuł, tj. 21 sierpnia, mamy nowy dobowy rekord zachorowań – 903 osoby). Można przypuszczać, że rozluźnione zaledwie trzy miesiące temu obostrzenia dotyczące korzystania ze sklepów, kawiarni czy innych przestrzeni publicznych wrócą z nową siłą. Nie oznacza to jednak, że na wszystkich galeriach można już postawić krzyżyk – część z nich wróci do formy. Inne będą jednak musiały poszukać na siebie nowego pomysłu, a jeszcze inne staną się pustostanami...

HANDEL

Franczyza. Ostatni moment przed przykręceniem śruby? 1
Koronawirus w sklepie. Poznaj odpowiednie procedury 3
Auchan likwiduje sklepy i zwalnia 6
Kaufland modernizuje kolejne markety 6
Biedronka zagarnęła już jedną czwartą polskiego rynku 7
W tym roku przybyło ponad trzysta Żabek 8
Lidl płaci za polecenie nowego pracownika 8

Aldi poprawia komunikację z personelem

9
Nowe stroje pracowników Biedronki 9
Dino podwoi liczbę sklepów 9
PSH Unia kibicuje tradycyjnym sklepom
10
Intermarché Power – nowy pomysł na supermarket 11
Lewiatan chce zwiększyć sprzedaż produktów marki własnej 11
Carrefour Bio nie będzie gwiazdą kilku sezonów 16
Hipermarkety muszą się zmienić albo zginą 16
Aplikacja Żappka rośnie w siłę 17

Sieć Limonka zwiększa sprzedaż mimo pandemii

18
Gama ma nowe logo i hasło 18
Sklepy Delikatesy Centrum zmienią wygląd
20
Narodowy Holding Spożywczy wciąż w powijakach 22
Pierwszy w Polsce sklep Mere już działa 24

Chorten zyskuje ogólnopolski zasięg

25
Czy w handlu ruszy karuzela fuzji i przejęć? 26
Zakupy w czasie zarazy 28

E-COMMERCE

Żabka będzie mieć mini „paczkomaty” 28
Auchan testuje lodówkomaty 29
Cyfrowe targowisko zyskuje na pandemii 30

SKLEP NA STACJI

Struktura rynku paliwowego w Polsce
32
Co Netto zrobi ze stacjami Tesco? 33

RAPORT POWRÓT DO SZKOŁY

1 września uczniowie wracają do szkół. Dla detalistów to sygnał, że w sklepach nie może zabraknąć produktów na szybkie śniadanie, przekąsek oraz napojów w małych opakowaniach
34 - 57

KATEGORIE PRODUKTÓW

Marki własne na trudne czasy 58
Brandy muszą zatroszczyć się o lojalność konsumentów 60
Whisky ma się dobrze 62

ŚWIEŻE OWOCE I WARZYWA

Topowe warzywa i owoce 64
Auchan skraca łańcuch dostaw 65

NOWE PRODUKTY

Powakacyjny wysyp nowości. Sprawdź, czy masz w ofercie te produkty! 66 - 67

TECHNOLOGIE I LOGISTYKA

Kasy samoobsługowe. Lidl ściga się z Biedronką 68
Biedronka z nowym partnerem logistycznym 68
Auchan chce mieć za rok tysiąc kas bez obsługi 68
Żabka pracuje nad autonomicznym sklepem jutra 69
Wirtualne kasy wciąż bez homologacji 69

SZKOLENIE I PRAWO

Alkohol przez internet? Jeszcze nie teraz 70
Bez maski lub przyłbicy klient nie 71
10000 Przedmioty
Komentarze (0)
Na razie nie dodano żadnej recenzji.