

(edytuj w module Customer Reassurance)
(edytuj w module Customer Reassurance)
(edytuj w module Customer Reassurance)
Czołowa dziesiątka spożywczych sieci franczyzowych
w naszym kraju zrzesza łącznie już ponad 31 000 sklepów. To prawie jedna trzecia wszystkich sklepów spożywczych na rynku. Wszyscy najwięksi franczyzodawcy
odnotowali w 2018 roku przyrost liczby placówek netto.
Z raportu agencji badawczej GfK Polonia pt. „Sieci detaliczne na rynku FMCG w Polsce” wynika, że w 2018 roku
najszybciej rozwijała się Żabka (+460 sklepów). O ponad
200 placówek powiększyły się sieci Chorten (+242 punktów), Livio (+237) oraz Rabat Detal (+219).
Cały handel wielkopowierzchniowy odnotował ponad trzyprocentowy wzrost liczby sklepów, szczególnie za
sprawą supermarketów. Trwa konsolidacja rynku. W ciągu
minionych dwunastu miesięcy najbardziej znaczącym wydarzeniem było przejęcie Emperii wraz z siecią supermarketów
Stokrotka przez litewską Maximę, która zapowiada dalszy
intensywny rozwój tej sieci. Z kolei Grupa Eurocash sfinalizowała przejęcie sieci supermarketów Mila, której placówki
docelowo mają zasilić Delikatesy Centrum.
Jeśli chodzi o sklepy chemiczno-kosmetyczne i wielobranżowe (liczone łącznie z drogeriami i perfumeriami),
odnotowano spadek ich liczby rok do roku o ponad 3%.
O około 4% skurczyła się także liczba aptek. Z kolei dynamicznie rośnie liczba sklepów na stacjach paliw. Tego
typu placówek przybyło w minionym roku prawie 15%.
Regulacje związane z ograniczeniem handlu w niedziele w naturalny sposób wpłynęły na zmianę zwyczajów zakupowych Polaków, którzy robią większe zakupy
na zapas w piątki i soboty – korzystają na tym głównie
dyskonty. Cały czas słabo radzą sobie hipermarkety.
Sklepy o bardzo dużych powierzchniach nie są już budowane, a istniejące obiekty są przebudowywane i ograniczana jest ich powierzchnia sprzedaży. Dodatkowo
wiele hipermarketów zostało zamkniętych w związku ze
słabą rentownością, a co za tym idzie z koniecznością
restrukturyzacji całej sieci (patrz Tesco). Nadal warunki
na rynku dyktują głównie dyskonty, jednak rośnie pozycja nowoczesnych sieci franczyzowych, convenience
i proximity, które walczą o klientów nie tylko lokalizacją
„tuż za rogiem”, ale coraz bogatszym asortymentem,
w tym produktów premium, dań gotowych, artykułów
eko i bio oraz ofertą usług dodatkowych.
Tempo zmian zachodzących na polskim rynku jest zadziwiające. Tyle wydarzyło się w ciągu minionych dziesięciu
miesięcy, że postanowiliśmy wydawać nasz „Przewodnik po
handlu w Polsce” nie co dwa lata – jak dotychczas – lecz
co roku. Najnowsza edycja, nad przygotowaniem której
intensywnie pracujemy, pojawi się na rynku w pierwszych
dniach stycznia. Znajdziecie w niej, drodzy Czytelnicy,
solidną porcję informacji o blisko 350 sieciach handlowych
prowadzących placówki w 16 formatach detalicznych, niemal 130 e-sklepach spożywczych i kosmetycznych, blisko
300 spółdzielniach, 40 sieciach stacji paliw, przy których
funkcjonują sklepy, a także spis największych sieci aptek,
ponad 25 sieci drogeryjnych, blisko 800 hurtowni ogólnospożywczych oraz ponad 50 dystrybutorów i hurtowni kosmetycznych. Wszystko to okraszone wnikliwymi analizami,
komentarzami ekspertów i prognozami. Przewodnik to obowiązkowa pozycja w biblioteczce wszystkich menadżerów
związanych z handlem spożywczym i kosmetyczno-chemicznym oraz dyrektorów handlowych czy pracowników
działów marketingu firm producenckich i dystrybucyjnych.
Już dziś życzę owocnej lektury!